martes, 30 de enero de 2024

PREGUNTES FREQÜENTS SOBRE CÈDULES HABITABILITAT



Accés a l'inici de la pàgina i tarifes: CLICAR 


Respostes segons el Decret 141/2012 que és el que actualment regula l'obtenció de cèdules d'habitabilitat a Catalunya.


Què és una cèdula d'habitabilitat?. Segons figura en el Decret de la Generalitat 141/2012, és el document en virtut del cual s'acredita que un habitatge compleix les condicions de qualitat previstes en la llei 18/2007 de dret a l'habitatge


Què es necessita per obtenir la cèdula d'habitabilitat de 2ª ocupació?.
 Cal formalitzar i presentar en Arquitectura i Habitatge el certificat d'habitabilitat  específic firmat pel tècnic responsable (Arquitecte o Arquitecte Tècnic).  Conjuntament s´ha de presentar fotocòpia de l'escriptura o nota simple, fotocòpia del DNI del propietari (opcional) ,i si és possible, fotocòpia de la cèdula caducada, i fotocòpia d'un rebut de la contribució.

Cas que l'habitatge sigui anterior a l'11 d'agost de 1984 cal demostrar l'antiguitat de la mateixa amb algun document oficial.

En l'apartat de "requeriments" enumerem altres documents que poden ser requerits per l'administració.


És obligatori que els habitatges tinguin cèdula d'habitabilitat?. El decret marca que tots els habitatges han de tenir cèdula d'habitabilitat, o la qualificació definitiva en el cas de les VPO., aquesta qualificació caduca als 15 anys i és substituida per la cèdula d'habitabilitat de segona ocupació. Les empreses subministradores d'energia elèctrica, aigua, gas, telecomunicacions i altres serveis han d'exigir la cèdula d'habitabilitat en vigor als usuaris finals, perquè aquests puguin contractar els serveis.


Quins problemes pot implicar la falta de cèdula d'habitabilitat?
 La cèdula, en general, és obligatòria per poder vendre o llogar un habitatge, alguns ajuntaments la demanen per poder empadronar-se o realitzar un reagrupament familiar, i és necessària per contractar els subministraments.


Els locals reconvertits en habitatges i els estudis, en general, poden arribar a obtenir cèdula d'habitabilitat, sempre que es pugui acreditar l'ús dels mateixos com a habitatge, per exemple si l'ajuntament certifica que en la llicència d'obres que va emparar la construcció dels mateixos, aquestes entitats figuraven com a habitatges, o si figuren persones empadronades en els mateixos. En aquests casos, la cèdula pot contenir un afegitó que indiqui l'incompliment de la legalitat urbanística.


Hi ha casos d'exoneració en l'obligatorietat de presentar la cèdula en la transmissió d'habitatges de segona mà, i són:

- Si l'habitatge va a ser derruït.

- Si l'habitatge necessita una rehabilitació. En aquest cas redactem un Informe per poder vendre l'habitatge, en el qual es fan constar les reformes que s´hauran de realitzar per poder obtenir en el seu moment la cèdula.

- Si l'ús no va a ser el d'habitatge i així ho reconeixen comprador i venedor.

- Si s'ha realitzat el certificat d'habitabilitat però encara no s'ha atorgat la cèdula, i sempre que comprador i venedor ho acordin. El problema en aquest cas pot ser que l'administració acabi negant la cèdula.


Quins són els passos per obtenir una cèdula d'habitabilitat de 2ª ocupació?
1º Posar-se en contacte amb CHGARRAF en el telf. 669003377, per concertar la visita a l'habitatge. 2º Es realitza la visita per comprovar el seu estat, i mesurar la seva superfície. 3º Si és habitable, se signa el certificat d'habitabilitat visat pel Col·legi per iniciar els tràmits. 4º Es presenta aquest certificat en el Consell Comarcal o Servei de l´Habitatge. 5º S'abonen les taxes. 6º En un termini d'al voltant d'un mes es rep per correu la cèdula.


Què és un requeriment?.
 De vegades, el departament d´habitatge demana a través d'un requeriment més dades per poder donar curs a la cèdula. Els més corrents són: -El certificat d'antiguitat, ús i legalitat de la finca (La cèdula és obligatòria a partir d'1.984, i no tenen registrades les construïdes abans d'aquesta data ) i el certificat de 1ª inscripció de la finca en el registre de la propietat (per comprovar que l'ús inicial de l'entitat ja era el d'habitatge, fonamental per als habitatges situats en planta baixa o àtic) Aquesta documentació ha de presentar-se, en un termini màxim de 10 dies hàbils des de la recepció del requeriment, si bé la consecució d'aquests certificats als ajuntaments es pot demorar diversos mesos, retardant d'aquesta manera l'obtenció de la cèdula. L'obtenció d'aquests documents no està inclosa en el nostre preu, però els podem oferir la resolució de requeriments.


On es tramiten les peticions de cèdules de 2ª ocupació a les comarques del Garraf - Penedès?.
 Les de la comarca del Garraf es poden tramitar en el Consell Comarcal del Garraf, situat a Vilanova i la Geltrú, plaça Beatriu de Claramunt 5-8, telèfon 938100408 (www.ccgarraf.cat/habitatge) Les de les poblacions de Alt Penedés, a Vilafranca, carrer Hermenegild Clascar 1-3 , telèfon 938900000, excepte les de Vilafranca que es tramiten en l'Oficina d´habitatge de la c/ Banys nº 11, telf. 938920220. Les del Baix Penedès en el Consell Comarcal del Baix Penedès, Plaça Pep Jai 2, 977155262, en El Vendrell. Aquests centres col·laboren amb la central de la Secretària d´Habitatge, que està a Barcelona, carrer Aragó 244 (entre Rambla de Catalunya i Balmes). Aquí també es poden presentar aquestes peticions.


On cal trucar per conèixer l'estat d'una sol·licitud?
. Es pot trucar al telèfon 012 d'atenció ciutadana. Cal tenir en compte que el termini que es fixa l'administració per emetre la cèdula de 2ª ocupació és de 30 dies hàbils des que es va lliurar la sol·licitud en el registre. Posteriorment aquesta cèdula s'envia per correu, encara que també es pot anar a recollir al mateix lloc en què es va lliurar.


Quina és la validesa de les cèdules de 2ª ocupació?.
 Actualment és de 15 anys (abans era de 10 anys). Una vegada caducades s'han de tramitar novament.


Quines dades figuren en la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat d'habitatge usat?.
Les dades de la persona sol·licitant, del propietari, del tècnic que realitza la inspecció, la ubicació de l'habitatge, el nombre de peces habitables, la superfície útil i l'ocupació màxima.


Quina és la superfície útil mínima d'un habitatge per obtenir la cèdula d'habitabilitat de 2ª ocupació?.
 L'habitatge ha de tenir més de 20 m2 útils, i disposar com a mínim d'una sala, una cambra higiènica, equip de cuina i permetre la instal·lació d'un equip de rentat de roba. Excepcionalment s'admeten habitatges de 15 a 20 m2 útils, si van ser construïdes amb llicència d'obres anterior a l'1 de febrer d'1.984 i que disposin de cèdula d'habitabilitat en vigor atorgada abans de l'entrada de l'actual decret.


Com puc saber si el meu habitatge té cèdula d'habitabilitat?.
 El més senzill és trucar al 012 i amb l'adreça del seu habitatge li informaran. També poden trucar al nostre despatx.


 
Si tenen alguna consulta més, no dubtin a contactar amb nosaltres a través del telèfon 669003377 o de l'adreça de correuchgarraf@yahoo.es

Rebin una cordial salutació:
Miguel Angel Abellán Arquitecte Tècnic nº 8984
Si desitja comprovar les nostres dades col·legials, pot fer-ho a la direcció del col·legi d'arquitectes tècnics de Barcelona:




Contadores Gratis

No hay comentarios:

Publicar un comentario